Nova York (gener 2016)

El primer viatge de l’any va ser a Nova York, un lloc que sempre fa il·lusió retornar-hi (en el meu cas) o anar-hi (en el cas de la Laura que, a més, mai havia travessat l’Atlàntic). En aquesta entrada només pretenc fer un resum, a mode de record, del que vam poder visitar en els cinc dies i mig que vam estar a la ciutat, ja que de guies en trobareu milers a la xarxa.

Snow

El nostre viatge va començar mogudet. La tempesta Jonas va decidir que el millor moment per aparèixer i deixar anar metres de neu va ser just quan nosaltres havíem d’agafar l’avió, per la qual cosa ens van cancel·lar el vol de diumenge al matí. I encara vam tenir sort, ja que vam poder sortir el dimarts següent pel matí i tornar un dia més tard (en aquest sentit, American Airlines va ser molt atenta i diligent, cosa que és d’agrair). Vam perdre un dia, però ens en vam sortir prou bé. Deixant de banda aquest petit entrebanc, després de nou horetes de vol ja érem al JFK a punt per descobrir la ciutat que mai dorm.

Dia 1: arribada, primer cop d’ull i NBA

Al Madison

Les primeres dificultats vénen a l’hora d’agafar el metro al centre de la ciutat. Comprar els bitllets per sortir de l’AirTrain no és cosa fàcil i, per postres, el pagament amb targeta per comprar el bitllet de metro vàlid per 7 dies (que val molt la pena comprar per 30$) no funcionava; per sort, portàvem dòlars en efectiu. Al cap d’una hora ja érem a l’hotel, situat a la 8a avinguda amb el 30th street, a 7 minuts de Times Square.

Sobre les 4 érem a l’hotel, i teníem el partit al Madison Square Garden a les set del vespre. Vam aprofitar per fer la primera volta fins a Bryant Park i Times Square, amb els seus llums multicolor que no et deixen apartar la vista ni un moment i, especialment, amb la típica botiga dels M&M que vam trepitjar diversos cops durant el viatge. El partit de l’NBA (Knicks-Thunder) va ser molt especial per l’escenari, el Madison Square Garden, on no havia estat mai. Estàvem al galliner i tot i això cada entrada ens vam costar 110 dòlars; tanmateix, va valer la pena, l’espectacle està garantit i el partit és el de menys. Tot i això, podem dir que vam amortitzar l’entrada, ja que vam veure una pròrroga (i va acabar guanyant Oklahoma amb 30 punts d’en Westbrook i 45 d’en Durant). Però el jet lag ja apretava i vam haver d’anar a dormir ràpid…

Dia 2: Broadway avall i museu 11-S

Per començar el primer dia sencer a Manhattan vam tenir la brillant idea de baixar a peu per Broadway des de Times Square fins a Battery Park, és a dir, des de 45th fins a baix de tot… en total, uns 7 km. Lliçó apresa: sobre el mapa les distàncies semblen molt més petites, sobretot en una gran ciutat. Però baixar per Broadway va permetre copsar les primeres impressions de la ciutat, començant a Midtown (primeres vistes de l’Empire State, Union Square, etc. i del meu edifici preferit, el Flatiron, prim com una fulla de paper) i acabant al Financial District passant per Little Italy, el Soho i Chinatown. I després de caminar tot el matí no vam tenir millor idea que visitar el memorial de l’11 de setembre, on vam passar-hi més de 4 hores. El museu està situat sota la plaça que actualment ocupa la zona zero i on hi ha dues piscines amb la forma de les torres; de fet, dins del museu es veuen alguns dels fonaments. El museu és molt american style però realment val la pena visitar-lo i dedicar-li una tarda.

Dia 3: Central Park, Cinquena Avinguda, Top of the Rock i Museu d’Història Natural

El tercer dia vam seguir passejant, tot començant per Central Park, on vam arribar en metro per començar a més o menys la meitat, i continuant a la Cinquena Avinguda: Apple Store, les luxoses botigues de roba i joies, la renovada NBA Store, la catedral de Sant Patrici… i el Rockefeller Center, amb la famosa pista de gel encara en dansa. Vam aprofitar per pujar a l’observatori (el Top of the Rock) i gaudir de les primeres vistes de la ciutat. El bo d’aquest observatori és que pots veure l’Empire State. A la tarda vam visitar (massa ràpid, tot s’ha de dir, però el temps apreta) el Museu d’Història Natural, que compta amb innombrables diorames i on vam poder veure un audiovisual tipus imax sobre l’univers. Per acabar el dia complet, vam baixar amb metro fins a Lower Manhattan i vam travessar el pont de Brooklyn de nit per poder gaudir de les vistes de la paret sud de la ciutat il·luminada.

Dia 4: Empire State (x2), Biblioteca Pública, Grand Central, passeig en vaixell pel Hudson i MoMA

Aquest dia vam pujar dues vegades a l’Empire State: de dia i de nit (això ho permet el New York City Pass). De dia les vistes són similars a les del Top of the Rock. De nit suposem que també, però com que no hi havíem pujat, vam quedar bocabadats (i més jo que m’encanten els miradors urbans). A Times Square hi ha tanta llum que sembla ben bé de dia! La fred apretava però vam passar una bona estona contemplant els 360 graus que ofereix el mirador del pis 86. Durant la resta del dia, vam seguir anant amunt i avall, d’esquerra a dreta, pels carrers de Manhattan, visitant la Biblioteca Pública situada a Bryant Park i la famosa estació Grand Central, majestuosament decorada i un formiguer de gent. Allà vam fer parada i fonda per menjar en una ostreria que ens havien recomanat (i que vaig ben gaudir). A la tarda teníem bitllet per anar amb un passeig de dues hores pel Hudson: sortint de l’oest, vam baixar fins a l’estàtua de la Llibertat, on vam poder fer els selfies pertinents, i vam veure també Ellis Island, punt d’entrada, porta d’entrada de milions d’immigrants als EUA en un passat no tan llunyà. El tour va continuar per l’est de Manhattan, des d’on vam veure, aquest cop de dia, la façana de la ciutat des de múltiples punts de vista. I com que era divendres, vam anar al Museu d’Art Modern (el MoMA), que aquest dia és gratuït: val la pena fer una mica de cua. Allà vam poder observar obres de tot tipus, entre les quals els Rellotges tous d’en Dalí o obres de Miró. Amb raó és el museu d’art modern més important del món.

Dia 5: Metropolitan Museum, Chinatown i the Cloisters

El Metropolitan Museum of Art deixa sensacions agredolces. Poder gaudir d’una col·lecció d’aquesta importància és impagable, però el museu és tan vast i inacabable que fa ràbia no poder-lo veure tot. En tot cas, vam fer una volta ràpida per les seccions més importants (al nostre parer): grecs, romans, egipcis (el temple de Dendur) i demés van fer les delícies de la nostra visita al museu. A la tarda ho vam completar amb una visita als Cloisters, que es troben una mica apartats, a Uptown, però que val la pena visitar pel que amaguen. Tot d’obres medievals inclòs… el claustre de Sant Miquel de Cuixà, a la Catalunya Nord, que el senyor Rockefeller es va endur i va reconstruir pedra a pedra; o sarcòfags de comtes catalans com Ermengol X. No deixa de sorprendre trobar patrimoni català a Manhattan! Ah, i al migdia vam fer visita a Chinatown: no podíem marxar de Nova York sense menjar en un autèntic asiàtic.

Dia 6: Cap a casa

A migdia ja ens sortia l’avió cap a Barcelona (7 hores de tornada), però vam tenir temps de donar el darrer cop d’ull a Times Square i de menjar els últims M&M. No vam parar de mirar enlaire per acabar de copsar tota la grandesa de la ciutat. Esperem tornar-hi en un futur!

Detalls pràctics

• El nostre hotel va ser l’Element Times Square West, situat a 39th amb 8a avinguda, gairebé al costat de la concorreguda estació de Penn Station. Des d’allà, 5 minuts a peu fins a Times Square. El preu per 6 nits per dues persones va ser de 480€. Coses de viatjar en temporada baixa!
  • Vam comprar un bitllet de metro per 7 dies per 30$ cadascun. Penso que no el vam acabar d’amortitzar gaire, però amb aquest bitllet vas més tranquil.
  • Una recomanació d’en Marc va ser comprar el New York City Pass (http://www.citypass.com/), i creiem que va ser un encert. Val 116$ i es pot comprar per Internet. Inclou: Empire State (doble visita de nit i dia), Museu d’Història Natural, Museu Metropolità d’Art, Top of the Rock o bé Guggenheim (vam triar el 1r), Estàtua de la Llibertat i Ellis Island o Tour en vaixell (vam triar el 2n) i Memorial 11-S o Museu de l’Espai i l’Aire (vam triar el primer). A part del guany en el preu, també permet saltar-se les cues (en el nostre cas no ens va servir perquè era temporada baixa, però en altres èpoques pot ser interessant).
  • Menjar a Nova York és car. Nosaltres vam acabar menjant hamburgueses i japonès a dojo. El nostre hotel estava equipat amb cuina però no la vam aprofitar, ja que preferíem voltar per la ciutat.
  • No hi aneu en temporada alta. Us estalviareu cues, turistes a tot arreu i, sobretot, pagar molt pel bitllet d’avió i per l’hotel (nosaltres vam volar-hi per uns 400 euros cadascun, des de Barcelona). Bé, aquest consell és extensiu a qualsevol altra destinació del món…
  • En el Metropolitan (juntament amb els Cloisters) no cobren entrada, tot i que demanen la voluntat. Podeu entrar tranquil·lament sense pagar, no us deixeu entabanar!